hits

10 tips til deg som er forkjølet

Jeg er som regel forkjølet to ganger i året. Den ene gangen er på høsten (faktisk i skrivende øyeblikk). På høsten blir været kjøligere og vi trekker inn og er ofte flere samlet på et sted. Forkjølelse er en virussykdom, og ifølge Norsk Helseinformatikk finnes det ingen effektiv behandling. Likevel kan man prøve å unngå å bli syk ved å kle seg godt, stresse ned, vaske hendene hyppigere, og bruke antibac. 

Litt om forkjølelse:

Forkjølelse karakteriseres ved sår hals, slapphet og feber i starten. Disse symptomene forsvinner i løpet av noen få dager, og da sitter du igjen med tett nese, slim og hoste. Selv om du er immun mot det viruset som gjør deg syk akkurat nå, så mangler du immunitet mot de andre virusene som kan gi deg forkjølelse, og du blir derfor likevel forkjølet på nytt. Smitte skjer gjennom hånd til hånd kontakt med andre personer og overføring av viruset til nesebor eller øyne, eller som dråpesmitte ved hoste og nysing. Folk som er utsatt for fysisk eller psykisk stress, blir lettere syke enn andre. Faren for å bli syk øker også dersom du fryser eller på andre måter får svekket motstandskraft. Spesielt ser det ut til at vi lettere blir syke dersom vi fryser på føttene!

Når det kommer til feber vil jeg ikke anbefale å ta febernedsettende midler før feberen er ille. Feber er kroppens måte på å prøve å kvitte seg med viruset på, og bør ikke avbrytes med mindre feberen er så høy at noe bør gjøres. Men man kan lindre det ved å ta en kald dusj eller legge en kald klut på pannen.

 

Så hva gjør du når du først er blitt syk? Jeg er ikke den som bare setter meg ned og venter. Så for de som ønsker å handle:

 

Her er 10 tips til deg som er forkjølet:

1. Ta fri fra jobben/skolen og ro ned. Unngå fysisk og psykisk stress. Om du trener regelmessig, bør du ta en liten pause, eller gjøre øktene litt lettere.

2. Hold deg varm. Mine favoritter er en god lodden onepiece og store myke ullsokker. Går jeg ut tar jeg på meg lue, vanter og skjerf, og seff en varm jakke.

Ingen ting er bedre en å ligge under et teppe eller i en varm onepiece på sofan mens man binger noe hyggelig på Netflix. Her kan jeg anbefale: The Good Place, Atypical, Crazy Ex-girlfriend, New Girl, Jane the Virgin, The Good Dinosaur, Unbreakable Kimmy Schmidt, Girl Boss, og Good Witch.

3. Dikk masse vann, gjerne med litt sitron i. Det er ikke dokumentasjon på at dette hjelper, men det er fornuftig å unngå at kroppen blir dehydrert når du er syk, særlig når du har feber og svetter masse.

4. Drikk Te. Jeg er kjempefan av te når jeg er syk.

Her kan jeg anbefale pukka-te med echinacea (solhatt) og  elderberry (hyllebær). Sleng også oppi en dæsj honning, og du er good to go.

Solhatt (Echinacea). Vitenskapelige studier viser at solhatt ikke forebygger forkjølelse, men noen studier viser en mulig, liten symptomlindrende effekt dersom man har blitt forkjøla. 

Den medisinske virkningen til solhatt-artene mener man i hovedsak er knyttet til alkylamider og polysakkarider. Alkylamidene virker bakteriehemmende, sopphemmende, immunstimulerende og avgiftende. Echinosidene har bakteriehemmende virkning, polysakkaridene virker betennelseshemmende og stimulerer produksjonen av interferon (et protein som hemmer formeringen av virus). Flavonoidene styrker blodårene og nøytraliserer frie radikaler, mens polyacetylenene har en bakteriehemmende og sopphemmende virkning. Kaffesyrederivatene er kraftige antioksidanter, og beskytter dessuten mot hudskader ved lyspåvirkning. Innholdsstoffene i ulike solhattpreparater kan være forskjellig, og er avhengig av hvilken solhatt-art som er anvendt og hvilken del av planten som er brukt.

 

Hyllebær. Hyllebær inneholder antioksidanter og lektiner. Lektiner er naturens egne forsvarsstoffer, og er en type protein som finnes i en mengde planter, bær og frukt. I naturen beskytter lektiner plantene mot angrep utenfra. Det menes at disse stoffene har en beskyttende effekt også for oss mennesker.
 

Når jeg ikke drikker denne pukka-teen, tar jeg meg en ingefær te med sitron og honning. De har veldig gode ingefær-teer i pulverform på asiamat. Eller om du vil lage din egen er det bare å skrelle og kutte opp litt frisk ingefær, en skive sitron og slenge oppi kokt vann med en teskje honning.

Ingefær sies å hjelpe mot sår hals og kvalme, og dessuten skal den også være betennelsesdempende. Flere vitenskapelige studier konkluderer med at ingefær demper betennelse og reduserer smerter. 

Honning:

Honning fungerer prebiotisk, det vil si at det stimulerer hjelpsomme bakterier i tynntarmen. Men da må den være kaldslynget. Den ser også ut til å dempe veksten av magesårbakterien Helicobacter pylori, slik at magesyrebesvær og magesår lindres. Sukker gjør det motsatte ? stimulerer vekst av magesårbakterien og forverrer symptomene. Svekket mangfold i tarmen er assosiert med inflammasjon i kroppen og en rekke kroniske helseplager. Senere års forskning har klarlagt at vi bør berike vårt jordsmonn, les: berike vår tarmflora, for å ivareta god helse. Da velger jeg å bytte ut sukker som forstyrrer tarmfloraen, med litt kaldslynget honning som kan berike den.

 

Sitron:

Sitron har lavt energi - og fettinnhold og et høyt innhold av vitamin C. Vitamin C styrker immunsystemet og øker opptaket av jern fra andre matvarer. Sitron har også et høyt innhold av kostfiber som er gunstig for fordøyelsen.

Prøv også gjerne solbærtoddy, peppermynte-te eller eucalyptus-te. Og om du ikke er gira på en varm kopp te, kan du jo prøve Berits forkjølelses-shot, oppskriften finner du HER.

5. Sørg for å få god søvn, og sov gjerne litt lengre enn vanlig. Legg en ekstra pute under hodet for å minske tett nese. Når kroppen får god hvile får den tid til å gjøre det den må for å kjempe mot viruset. Dessuten er det slik at lite søvn svekker immunforsvaret.

6. Skyll munnen og halsen med varmt saltvann. Kok litt vann, hell det i en kopp med en teskje salt og rør. Når saltet er løst opp kan du helle på litt kaldt vann så du ikke brenner deg på tungen, og så er det bare å skylle munnen med det og gurgle i vei. Om du ikke vil koke vann kan du bruke varmt vann fra springen, da du uansett ikke skal svelge det. Personlig føler jeg at det renser ut en del slim og at det føles mer behagelig i halsen i etterkant. I en studie fant forskere ut at gurgling av vann i 1 minutt 3 ganger daglig i 60 dager hadde en viss forebyggende effekt mot forkjølelse. Og noen mener at å bruke varmt saltvann som munnskyll også gir deg bedre tannhelse.

7. Fribol halspastiller. Disse kan kjøpes på apoteket, og er min absolutte favoritt. De stopper kløen og gir god lindring. Du ser boksen på dette bildet blandt mine andre favoritter når jeg er syk. Kan også anbefale Bisolvon slimløsende (avbildet under) om du er skikkelig syk. Den får du også på apoteket :) I tillegg har jeg nylig forelsket meg i Curamed halstabelletter med ingefær, mentol, honning og timian.

8. Vitamin C

En metaanalyse viste at inntak av 200 mg eller mer av vitamin C ikke forebygget forkjølelse i den generelle befolkningen, men blant idrettsutøvere utsatt for ekstreme fysiske belastninger kan det ha en forebyggende effekt. Noen studier indikerer at regelmessig inntak av vitamin C kan mildne symptomene og forkorte varigheten av forkjølelsen, men ikke alle studier viser det.

Jeg bruker brusetabelleter (avbildet ovenfor) eller tyggetabeletter fra apoteket, men man får også inntak av vitamin-c ved å få i seg sitron, appelsin, kiwi, solbær, jordbær, nyper, paprika, rød chilli, brokkoli, spinat og tomat.

9. Et godt bad eller en lang dusj. Ingenting er bedre enn et varmt bad når man er syk. Man får slappet skikkelig av, og føler man får vasket vekk basiller, snørr og svette, haha. Å være ren gjør underverker. Og når jeg lukter nydusjet kan jeg la vær å bruke parfyme, da dette ofte fører til irritasjon i halsen min når jeg er syk.

10. Kyllingsuppe. I denne suppen kan man putte oppi alt som er bra, for eks: gurkemeie, chilli, hvitløk, paprika, pepper og ingefær. HER har du en oppskrift på en skikkelig god indisk kyllingsuppe. Jeg pleier å legge til litt paprika og gurkemeie :)

Hvitløk:

Ifølge forskning virker hvitløk blodfortynnende og bidrar til å senke kolesterolnivået i blodet. Dessuten beskytter den mot en rekke bakterie-, sopp- og virusinfeksjoner, og kan virke gunstig i forebyggelsen av kreft. Nyere forskning har også vist at hvitløk beskytter mot hjerte- og karsykdommer. I moderne alternativ medisin brukes hvitløk ofte som et element i antibiotikabehandling, og mange mener at hvitløk styrker immunforsvaret.

Gurkemeie. Her er det curcuminen i gurkemeien som er viktig, det er det stoffet som gir den gule fargen. Dette stoffet har antibakterielle egenskaper, og har også vist seg å dempe inflammasjon, bedre blodsukkerregulering etter matinntak og slukke gnister fra forbrenningen og styrke sårtilheling. I noen studier har den også vist seg effektiv mot flere typer kreft.

Pepper. Dette er en effektiv antioksidant, noe som skyldes polyfenolinnholdet. Pepper inneholder også stoffet piperidin som er en effektiv gnistslukker.

 

Om det er skikkelig ille kan du bruke legemidler som for eks. paracetamol, slimhinneavsvellende nesespray, saltvannsoppløsning eller hostesaft. Personlig prøver jeg å la vær å bruke dette om jeg kan :)

 

Ønsker deg masse god bedring!

 

Kilder:

NHI om forkjølelse HER

KK om Hyllebær HER

Urtemedisin om Solhatt HER

Nrk om Ingefær HER

Ullevål kiropraktorklinikk om Ingefær HER

Lege Berit Nordstand om Honning HER

OFG om Sitron HER

NHI om søvn HER

Forskning.no om saltvannsoppløsning HER

Apotek 1 om C-vitamin HER

Nycoplus om C-vitamin HER

NRK om hvitløk HER

Berit Nordstrands bok "Ta vare på deg selv" (Gyldendal) om pepper og gurkemeie.

 

- Hilsen en sjuk Aurora -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Aurora

Aurora

29, Oslo

Mitt navn er Aurora. For tiden drømmer jeg om å være verdensoppdager, profesjonell opprydder og forfatter. Jeg jobber for tiden på et bibliotek i en liten by, og koser meg med det. På denne bloggen deler jeg alt jeg får lyst til å dele med verden, med dere. Dette gjør jeg fordi jeg ønsker å sette mine spor på denne kloden, og fordi jeg ønsker å dele mine opplevelser med andre. Jeg har en utdannelse som likner en tallerken med mat fra et koldtbord; "og så vil jeg ha litt av den, og litt av den...", og å finne ut hvor jeg havner virker som en uløselig gåte. Jeg vet bare at jeg er her.

Kategorier

Arkiv